Float Therapie

Buiten dat floaten zorgt voor een heerlijke ontspanning, kan het ook ingezet worden als therapievorm. Ongeveer 75% van de lichamelijke klachten zijn stress gerelateerd. Vaak zien we dat ook de huisarts de oorzaak van een klacht niet precies kan achterhalen. Men valt dan onder de zogenaamde Somatisch Onverklaarbare Lichamelijke Klachten (SOLK). Floaten kan dan worden ingezet om het brein rust te geven zodat er verlichting en herstel ontstaat.

 

Uit onderzoek is gebleken dat floaten zorgt voor een daling van het stresshormoon cortisol. Zowel bij stress gerelateerde klachten (burn-out) als bij chronische en psychische klachten is floaten een enorm voordeel om klachten te kunnen verlichten. Ook bij zwangerschap is floaten aan te raden, al is het alleen om even de zwaarte van je buik en de druk op de wervelkolom te verlichten.

 

Float therapie wordt helaas niet vergoed door de zorgverzekeraar. Kies daarom voor een abonnement of een float pakket. Dan maak je optimaal gebruik van alle voordelen die floaten te bieden heeft.

Zwangere buik
Vrouw in pijn
Sportblessure
Vrouw op Vensterbank
 Jonge Overwegen van de Vrouw
Patiënt met Healthcare Nurse
Zwangerschap
 

Juist als je zwanger bent is het goed om te floaten. Door de gewichtloosheid voel je het gewicht van je buik even niet. Dit is heel prettig voor de (over)belaste wervelkolom tijdens de zwangerschap. Het floaten stimuleert daarnaast ook de doorbloeding van je spieren. Niet alleen het lichaam herstelt tijdens het floaten. Ook de gemoedstoestand wordt rustiger, doordat je hersenen ontprikkeld worden. Dit kan de relatie met je baby versterken.

Tijdens het floaten word je je bewuster van je ongeboren baby. Jullie bevinden je beiden in dezelfde toestand; jouw baby in het vruchtwater en jij drijvend in het warme water van de float room.

Na de zwangerschap is het ook erg fijn om het floaten voort te zetten. Na een grote inspanning van het lichaam, kan floaten het lichaam weer helpen  te herstellen. Na de geboorte van je baby kan een slaaptekort optreden of is deze zelfs al ontstaan tijdens je zwangerschap. Om de vermoeidheid door het slaaptekort tegen te gaan is floaten aan te raden: 1 uur floaten staat gelijk aan het herstel bij 5 uur slaap.

Chronische klachten
 

Chronische klachten als reuma, fibromyalgie, MS, chronische darmklachten, psoriasis zijn aandoeningen waarbij het zenuwstelsel overprikkeld raakt. De constante prikkels van het lichaam zorgen ervoor dat het brein overuren maakt om de pijnen op te lossen. Door deze overuren raakt het brein moe en overprikkeld waardoor er weer meer klachten kunnen ontstaan.


Floaten zorgt er voor dat het brein ontprikkeld wordt. Dit gebeurt doordat prikkels als zwaartekracht, licht en geluid wegvallen tijdens een float sessie. Het brein krijgt daardoor veel minder prikkels te verwerken en krijgt rust. De rust in het brein zorgt er vervolgens voor dat er bepaalde hormonen worden geproduceerd die herstel bevorderend zijn. Zo kunnen we stellen dat 1 uur floaten gelijk staat aan het herstel dat je krijgt na 5 uur slapen.


Bij chronische klachten is het goed om vaker te floaten om beter in balans te komen en de positieve effecten op herstelvermogen en het brein te behouden. Kijk daarom ook eens bij onze abonnementen, er zijn tal van voordelen als je Float-lid wordt.
 

Sport en herstel
 

Voor het sporten

Voor het leveren van (sport)prestaties kunnen sporters stress ervaren. Teveel stress heeft negatieve effecten op prestatie, bijvoorbeeld door het ontstaan van apathie, (faal)angst, depressieve gevoelens, irritatie en het maakt kwetsbaarder voor het ontstaan blessures etc. Floaten werkt stress reducerend en verlaagt een aantal hormonen die een rol spelen in de “vecht-vlucht” response. Daardoor wordt het concentratievermogen, de focus en het strategisch denken positief beïnvloed.

 

Daarnaast kan er goed worden gevisualiseerd in de float room. Oftewel door vooraf je de sportprestaties succesvol in beelden voor te stellen en als het ware te “beleven”, blijken prestaties toe te nemen. Deze technieken komen uit de sportpsychologie maar blijken in de float room ook tot diepe relaxatie te leiden.

 

Na het sporten

Herstel na zware inspanning wordt bevorderd door floaten. Tijdens forse inspanning ontstaan afvalstoffen in de spieren die een pijnlijk of stijf gevoel kunnen geven. Floaten stimuleert de bloedcirculatie en dus ook afvoer van afvalstoffen. Doordat de zwaartekracht van de spieren af is, word je meer bewust van waar spanning zit en kun je dit ook beter ontspannen. Daarnaast is er opname van magnesium (epsomzout) via de huid mogelijk. Magnesium speelt een rol bij alle herstelprocessen in het lichaam waaronder ook spierherstel. Het blijkt dat deze processen en het vrijkomen van endorfine, zorgen voor sneller herstel en afname van pijn en stijfheid.


Depressie en burnout
 

Zowel bij een depressie als bij een burn-out heb je een hele periode teveel van jezelf gevraagd. Door te veel stress en te weinig herstel kan je in de situatie raken dat je overbelast raakt. Er kan een overprikkeling van het brein ontstaan waardoor je herstel systeem niet meer goed werkt. Ook het lymbisch systeem, daar waar onder ander je angst en emotie geregeld wordt in je brein, kan overprikkeld raken.


Floaten zorgt ervoor dat het brein ontprikkeld wordt. Daardoor kan  je brein, maar ook je lichaam, beter herstellen. Een float sessie geeft je even de geestelijke rust die je zoekt om de drukte van de dag weer beter aan te kunnen. Bij dit soort klachten is er vaak meer begeleiding nodig, kijk daarvoor ook eens bij ons therapeutisch centrum LEEF! voor aanvullende therapeutische trajecten in combinatie met floaten. Ben je elders al gestart in een therapeutisch traject dan is floaten een prima aanvulling.

Stress
 

Iedereen heeft wel een bepaalde mate van spanning en alertheid in zijn of haar lichaam. Dit is maar goed ook, want het zorgt ervoor dat je in actie kan komen bij bedreigende situaties. Stress kan de prestatie verhogen en houdt je geest weerbaar en alert.

Stress is dus niet altijd ongezond. We hebben met z’n allen een bepaalde mate van stress nodig om adequaat te kunnen reageren op situaties.

 

Tegenover deze gezonde mate van stress moet voldoende herstel staan. Dit betekent rust en effectieve ontspanning zowel overdag als in de nacht. Stress wordt ongezond als er er een disbalans ontstaat voor een langere periode. Als er te lang te veel van je gevraagd wordt, terwijl er tegelijkertijd onvoldoende tijd is om te ontspannen. Stress kan dan een chronische vorm aannemen.

 

Chronische stress kan leiden tot een gespannen en gejaagd gevoel. Je staat constant “aan” en merkt dat afschakelen minder goed lukt. Je hartslag gaat sneller en je spant onbewust je spieren meer aan. Slapen gaat slechter en je kunt je onrustig en zelfs angstig voelen. Je bent prikkelbaar en herstelt langzamer of niet van lichamelijke klachten.

 

Floaten zorgt voor het herstel dat je in deze situatie zo hard nodig hebt. Zowel geestelijk als lichamelijk. Door het wegnemen van prikkels krijgt je brein rust, waardoor er ook lichamelijk herstel gaat optreden. Er vinden allerlei hormonale omzettingen plaats tijdens het floaten, die normaal gesproken plaatsvinden in de nacht. Ook het stresshormoon cortisol verlaagt door het floaten. Zo kun je je na een aantal keren floaten al een heel stuk rustiger en minder gespannen voelen.
 

Oncologie
 

Wanneer je te horen krijgt dat er kanker bij jou geconstateerd is, stort je wereld in. Je komt in een rollercoaster van emoties terecht en moet ondertussen beslissingen aangaande de te volgen behandelingen nemen, wat al moeilijk genoeg is. Relaties ten opzichte van de mensen in je directe omgeving veranderen door ziekte vaak. Als de reguliere behandelingen starten, krijg je vaak te maken met bijwerkingen die ook een enorme impact kunnen hebben op je fysieke en emotionele gestel.
 

Vaak nadat de behandelingen zijn afgelopen en je voorlopig gezond bent verklaard, ben je nog niet helemaal in balans. De impact van je ziekte is voelbaar. Nu begint de verwerking van wat er in de afgelopen weken, maanden of jaren is gebeurd.

 

Floaten kan bijdragen aan het sneller in balans komen na kankerbehandelingen. Ook kan floaten ervoor zorgen dat je minder last hebt van bijwerkingen tijdens de behandelingen. Dit gebeurt doordat het brein ontprikkeld wordt tijdens floaten. Doordat het brein minder prikkels krijgt, kan het meer in balans komen onder andere door hormonale processen die dan in je lichaam plaatsvinden. Dit zijn processen die in een normale situatie ontstaan als je slaapt die zorgen voor het herstel van zowel je lichaam als je geest.

 

Wil je meer informmatie of twijfel je of floaten op dit moment een goede optie is voor jou, neem dan gerust contact met ons op. Wij lichten je graag een en ander toe. Naast het floaten bieden wij specifieke trajecten die gericht zijn op oncologie in het therapeutisch centrum LEEF! Neem eens een kijkje op www.leefmaastricht.nl.

 
 
 
 
 
 

© 2020 FLOATING Maastricht bij LEEF! Therapeutisch Centrum. Oranjeplein 97, 6224 KV Maastricht.

Tel.: 043-2070930. E-mail: floating@leefmaastricht.nl

  • Floating Maastricht
  • Floating Maastricht
LEEF FLOATING icoon.png